Hurra for SANDNES BY I ROGALAND FEIRER 150 I ÅR 2010.VI ER RUNDE I TALLET OG RUNDE I VEKST – ALLE DE LYKKELIGE MENNESKENE I BYEN VÅR – NÅ HAR VI ETT KULTURHUS – HVOR HELE HISTORIENE – VÅRES – TRYGGT KAN SLADRES OM – VI KAN KOMME TRYGGT UT OG FREM ALLE SOM EN – VI HAR FLERE ENN VETTSKREMTE ENKELTMENNESKER – ALLE KAN TRYGGT SLADRE I FRED – Å KJØRE ETTER HVER OPPTREDEN TILBAKE I SINE TRYGGE HJEM – SOM SANDNES KOMMUNE HAR TILDELT OSS – OG ALLE AV OSS BØR VITE – AT VI NOK HAR DET NÅ SOM VI SKAL. [Bilde 1274683 finnes ikke eller har blitt slettet]Våre to siderOm vi bare ser de nyhetene der mennesker slakter hverandre med stadig større dyktighet, kan det hende at vi mister gleden ved å leve. Om vi bare ser de nyhetene der mennesker yter hverandre gode og nyttige tjenester, kan det hende at vi fylles av en falsk glede av begrenset varighet. Om vi skal orke å leve med oss selv må vi våge å se både det gode og det onde, for det som er i de menneskene som dreper hverandre er også i oss. Vi har bare ikke opplevd det som utløser aggresjonen, enda. Handlingene våre består heldigvis av ord, foreløpig. "Du grønne glitrende tre god dag..."Her kan vi samle fotografier av tre i Sandnes. Jeg har allerede ideer om flere jeg har lyst til å legge ut her, må bare få tatt bilde av dem først! Hvor befinner Sandnes sitt eldste tre seg? Skulpturvandring i egen kommune. Kan det hende vi sitter med mer inngående bakgrunnsopplysninger om Den lille havfrue i København enn vi gjør om Eurytmi i sentrum av vår egen by? Kommunen har på sine nettsider lagt ut en flott oversikt over samtlige skulpturer i Sandnes. Her kan en enkelt skaffe seg informasjon over både symbolikk og beliggenhet. Det finnes et ordtak som heter “Better the devil you know.” Er det slik at det er motsatt med skulpturer/kunst; at det er bedre (les: mer spennende og attraktivt) med skulpturer i fremmede byer/land enn det er med de som finnes i hjemlige trakter? Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke sitter inne med inngående kunnskaper om skulpturene i Sandnes, ei heller skulpturer andre steder i verden. Med unntak av noen få av skulpturene i Skulpturlandskap Nordland og minnesmonumentet over Åse-Marie Nesse på Klepp som jeg har et lidenskapelig forhold til. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer