Forum: Åpent forum

Hurra for SANDNES BY I ROGALAND FEIRER 150 I ÅR 2010.

elins bilder 016

VI ER RUNDE I TALLET OG RUNDE I VEKSTALLE DE LYKKELIGE MENNESKENE I BYEN VÅR – NÅ HAR VI ETT KULTURHUSHVOR HELE HISTORIENE – VÅRES – TRYGGT KAN SLADRES OM – VI KAN KOMME TRYGGT UT OG FREM ALLE SOM EN – VI HAR FLERE ENN VETTSKREMTE ENKELTMENNESKERALLE KAN TRYGGT SLADRE I FRED – Å KJØRE ETTER HVER OPPTREDEN TILBAKE I SINE TRYGGE HJEMSOM SANDNES KOMMUNE HAR TILDELT OSS – OG ALLE AV OSS BØR VITE – AT VI NOK HAR DETSOM VI SKAL.

[Bilde 1274683 finnes ikke eller har blitt slettet]

Våre to sider

Om vi bare ser de nyhetene der mennesker slakter hverandre med stadig større dyktighet, kan det hende at vi mister gleden ved å leve.

Om vi bare ser de nyhetene der mennesker yter hverandre gode og nyttige tjenester, kan det hende at vi fylles av en falsk glede av begrenset varighet.

Om vi skal orke å leve med oss selv må vi våge å se både det gode og det onde, for det som er i de menneskene som dreper hverandre er også i oss.

Vi har bare ikke opplevd det som utløser aggresjonen, enda.

Handlingene våre består heldigvis av ord, foreløpig.

"Du grønne glitrende tre god dag..."

Her kan vi samle fotografier av tre i Sandnes. Jeg har allerede ideer om flere jeg har lyst til å legge ut her, må bare få tatt bilde av dem først!

Hvor befinner Sandnes sitt eldste tre seg?
Hvilken er den vakreste eika i kommunen vår?
Hvilket treslag har vi mest av?

HANA

GANDDAL

FIGGJO

AUSTRÅTT

Skulpturvandring i egen kommune

.
Hvor godt kjent er vi med skulpturene i vår egen by?

Kan det hende vi sitter med mer inngående bakgrunnsopplysninger om Den lille havfrue i København enn vi gjør om Eurytmi i sentrum av vår egen by?

Kommunen har på sine nettsider lagt ut en flott oversikt over samtlige skulpturer i Sandnes. Her kan en enkelt skaffe seg informasjon over både symbolikk og beliggenhet.
Kanskje en til og med kan la seg friste til å oppsøke verket?

Det finnes et ordtak som heter “Better the devil you know.” Er det slik at det er motsatt med skulpturer/kunst; at det er bedre (les: mer spennende og attraktivt) med skulpturer i fremmede byer/land enn det er med de som finnes i hjemlige trakter?

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke sitter inne med inngående kunnskaper om skulpturene i Sandnes, ei heller skulpturer andre steder i verden. Med unntak av noen få av skulpturene i Skulpturlandskap Nordland og minnesmonumentet over Åse-Marie Nesse på Klepp som jeg har et lidenskapelig forhold til.
Kanskje jeg skal gå på skattejakt? Er jeg heldig kan det hende jeg kan finne en skulptur i min egen kommune som kan vekke et tilsvarende engasjement!

Annonse